Fakta Mengenai Plastik Biodegradasi

1. Apakah plastik yang boleh dihancurkan?

Plastik terurai adalah konsep besar. Ini adalah jangka waktu dan mengandungi satu atau lebih langkah di bawah keadaan persekitaran yang ditentukan, yang mengakibatkan perubahan ketara dalam struktur kimia bahan, kehilangan sifat tertentu (seperti integriti, jisim molekul, struktur atau kekuatan mekanik) dan / atau pecah plastik.

2. Apakah plastik terbiodegradasi?

Plastik terbiodegradasi adalah plastik yang dapat diurai dengan tindakan organisma hidup, biasanya mikroba, ke dalam air, karbon dioksida, dan biomas. Plastik terbiodegradasi biasanya dihasilkan dengan bahan mentah yang boleh diperbaharui, mikro-organisma, petrokimia, atau gabungan ketiga-tiganya.

3. Apakah bahan yang boleh terbiodegradasi?

Bahan terbiodegradasi merangkumi bahan polimer semula jadi yang dapat terbiodegradasi seperti selulosa, kanji, kertas, dan lain-lain, serta plastik biodegradasi yang diperoleh dengan sintesis bio atau sintesis kimia.

Plastik biodegradasi merujuk kepada garam anorganik mineral dan biojisim baru (seperti mayat mikroba, dll.) Yang degradasinya disebabkan terutamanya oleh tindakan mikroorganisma di alam dalam keadaan semula jadi seperti tanah dan / atau pasir, dan / atau keadaan tertentu seperti keadaan kompos atau pencernaan anaerob atau dalam cecair kultur berair, yang akhirnya akan terdegradasi sepenuhnya menjadi karbon dioksida (CO2) atau / dan metana (CH4), air (H2O) dan unsur-unsur yang terkandung di dalamnya.

Harus diingat bahawa setiap jenis bahan biodegradasi, termasuk kertas, memerlukan keadaan persekitaran tertentu untuk penurunannya. Sekiranya tidak mempunyai keadaan degradasi, terutama keadaan hidup mikroorganisma, penurunannya akan menjadi sangat perlahan; pada masa yang sama, tidak semua jenis bahan biodegradasi dapat merosot dengan cepat dalam keadaan persekitaran. Oleh itu, disarankan agar kita menentukan sama ada bahan boleh terbiodegradasi dengan mengkaji keadaan persekitaran di sekelilingnya dan menganalisis struktur bahan itu sendiri.

4. Jenis plastik biodegradasi yang berbeza

Mengikut jenis bahan mentah yang digunakan, plastik biodegradasi boleh dibahagikan kepada empat kategori. Kategori pertama adalah plastik yang diproses secara langsung dari bahan semula jadi. Di pasaran pada masa ini, plastik terbiodegradasi, yang dihasilkan oleh polimer semula jadi terutamanya merangkumi pati termoplastik, bioselulosa dan polisakarida dll; Kategori kedua adalah polimer yang diperoleh melalui penapaian mikroba dan sintesis kimia, seperti asid polilaktik (PLA), dan lain-lain; Kategori ketiga adalah polimer, yang disintesis secara langsung oleh bahan mikroorganisma, seperti polyhydroxyalkanoate (PHA), dan lain-lain; Kategori keempat adalah plastik biodegradasi yang diperoleh dengan mencampurkan bahan yang disebutkan sebelumnya atau dengan menambahkan sintetik kimia lain.


Waktu pengeposan: 08-08-2021